Brukselka, znana również jako kapusta brukselska, to warzywo krzyżowe. Pochodzi z Belgii, gdzie powstała ze skrzyżowania kapusty głowiastej z jarmużem. Warzywo to dostarcza naszemu organizmowi dawkę magnezu, żelaza, fosforu, sodu, wapnia, manganu, siarki, cynku, selenu czy potasu. Do tego należy dodać spore dawki kwasu foliowego, białka oraz błonnika. Porcja 100 g brukselki dostarcza nam aż 20 proc. dziennego zapotrzebowania na błonnik, ułatwiając utrzymanie uczucia sytości! Brukselka ma niski indeks glikemiczny – wynosi on 15, jeśli spożywamy warzywo surowe, lub 20, jeśli sięgamy po brukselkę ugotowaną. Ze względu na to jest odpowiednia dla cukrzyków.

Wartości odżywcze: kalorie – 356 kcal; białko – 21,4 g; tłuszcze – 15,43 g; węglowodany – 37,96 g

Przepis dla 1 osoby

Dieta: wegetariańska

Czas przygotowania: 30-40 minut

Zapiekana brukselka - składniki:

  • Ok. 28 g parmezanu 
  • 8 brukselek
  • 1/4 szklanki (30 g) bułki tartej
  • 1 ząbek czosnku
  • 1 łyżeczka oliwy z oliwek
  • Szczypta pieprzu
  • 2/3 łyżeczki rozmarynu

Zapiekana brukselka - sposób przygotowania:

Brukselkę myjemy i kroimy na połówki. Przekładamy do naczynia żaroodpornego, dodajemy przeciśnięty przez praskę czosnek, oliwę oraz przyprawy i zioła. Mieszamy. Zasypujemy startym parmezanem oraz bułką tartą. Pieczemy w piekarniku rozgrzanym do 180°C przez 20-25 minut.