Humus wywodzi się z kuchni bliskowschodniej i kojarzony jest z orientalnymi przysmakami. Na świecie rozpowszechniony został przez libańskich Arabów – po arabsku „humus" oznacza dosłownie „ciecierzyca" i podawana jest solo lub z dodatkami. Pastę z ciecierzycy dobrze urozmaicić toppingami, takimi jak pesto, salsa, czy zrobić deskę dipów z kwaśną śmietaną i guacamole. Humus z przepisu możemy podać nie tylko z papryką, ale też z ogórkiem, marchewką, a także paluchami chlebowymi czy nachosami. Do humusu używa się czasem innych ziaren warzyw strączkowych, na przykład bobu. Ze względu na swoje właściwości humus polecany jest osobom z anemią, z podwyższonym cholesterolem i miażdżycą, kobietom w ciąży i diabetykom.

Wartości odżywcze: kalorie – 396 kcal; białko – 14,97 g; tłuszcze – 20,8 g; węglowodany – 42,28 g

Przepis dla 1 osoby

Dieta: wegetariańska, wegańska

Czas przygotowania: 20-30 minut

Humus z pesto i kurkami podany z warzywami – składniki:

  • 50 g kurek surowych
  • 20 g masła sezamowego – tahini 
  • szczypta pieprzu czarnego
  • szczypta soli białej
  • 100 g ciecierzycy bez zalewy z puszki
  • 2 łyżki soku z cytryny
  • 20 g sosu pesto zielonego

Humus z pesto i kurkami podany z warzywami – sposób przygotowania:

Ciecierzycę płuczemy z zalewy. Przekładamy do naczynia blendera, dodajemy tahini, sok z cytryny, sól, pieprz i 40-50 ml zimnej wody. Blendujemy na gładką pastę. Przekładamy na talerz. Wykładamy pesto.

Kurki dusimy z dodatkiem soli na patelni bez dodatku tłuszczu. Podlewamy wodą, by nie przywierały do patelni (jeśli nie mamy patelni z nieprzywierającym dnem). Gotowe grzyby wykładamy na humus z pesto. Podajemy z papryką (można użyć innych warzyw, które mamy w domu).