Z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet przyjrzeliśmy się kilku badaniom dotyczącym tego, jak jedzą kobiety, w tym Polki. Przed nami kobietami jeszcze trochę pracy, choć podstawowe zasady dotyczące zmiany diety wcale nie wydają się trudne. 

Dieta ma wpływ na zdrowie psychiczne

Naukowcy z Binghamton University w stanie Nowy Jork sprawdzili, jaki wpływ na zdrowie psychiczne ma dieta. W tym celu przez pięć lat (2014-2019) prosili 2600 respondentów o wypełnianie ankiety dotyczącej ich stylu życia, diety i nawyków żywieniowych. Osoby biorące udział w badaniu zostały podzielone na cztery grupy: młode kobiety (18-29 lat), dojrzałe kobiety (30+), młodzi mężczyźni (18-29) i dojrzali mężczyźni (30+). Badanie pokazało, że odpowiednia dieta ma wpływ na zdrowie psychicznie. Ale nie ma jednej odpowiedniej diety dla każdej grupy wiekowej. W przypadku kobiet w wieku 18-29 lat badacze zalecają jedzenie codziennie śniadania, ograniczenie spożycia dań typu fast food, unikanie nadużywania kofeiny i częste ćwiczenia. Z kolei w przypadku dojrzałych kobiet najważniejsze było jedzenie śniadania i codziennie ćwiczenia, wzbogacenie diety o dużą ilość owoców i ograniczone spożycie kofeiny. 

Polki jedzą za mało warzyw i owoców

Przyglądając się z kolei badaniu „Żywieniowe nawyki pracujących Polaków”, zrealizowanego  w zeszłym roku przez firmę Dailyfruits, można wywnioskować, że Polki niekoniecznie stosują się do tych wytycznych. Z ankiety przeprowadzonej wśród 702 kobiet w różnym wieku wynika, że 40% Polek nie je codziennie owoców, a 36% warzyw. Za to aż 85% przyznaje się do sięgania po słodycze po obiedzie a 62% podjada między posiłkami, zazwyczaj nie wybierając zdrowych przekąsek. Co ciekawe, same nie mamy sobie zbyt wiele do zarzucenia, bo 65% respondentek odpowiedziało, że uważa, iż zdrowo się odżywia, a 85% twierdziło, że je zróżnicowane posiłki. 

Ćwiczenia pozwalają zmienić dietę

Z kolei Robert Gajda w swojej pracy „Poziom aktywności fizycznej a wybrane zwyczaje żywieniowe kobiet” pokazał, że regularne ćwiczenia ułatwiają wprowadzanie zdrowych zmian w diecie. Z jego badania wynika, że kobiety, które były aktywne fizycznie, nie tylko chętniej sięgały po pełnozbożowe pieczywo, owsiankę czy pilnowały odpowiedniego nawodnienia organizmu, ale też ograniczały spożycie soli. W przypadku alkoholu najczęściej sięgały po wino. Kobiety, które natomiast rzadko ćwiczyły, chętniej wybierały makarony, wieprzowinę, tłuszcze zwierzęce czy piwo.