Akcja "Mądre, piękne i gotują" składa się z dwóch elementów. Pierwszy z nich to kalendarz z przepisami. Agnieszka Małkiewicz (Horeca Communications) pomysłodawczyni akcji zaprosiła do studia fotograficznego kobiety znane z sukcesów w kulinarnym świecie: Agatę Wojdę, Ewę Malikę Szyc Juchnowicz, Luizę Trisno, Lilianę Filipiak, Basię Ritz i Ewę Olejniczak , aby łącząc swój wizerunek i kulinarny talent, wsparły potrzebujących. Pikanterii dodaje fakt, że bohaterki występują w kalendarzu w trzech konfiguracjach: Mądre (bez okrycia), Piękne (eleganckie) i Gotują - (wspólnie, w kuchni). Autorką niepokornych zdjęć jest Lidia Skuza.

Dodając akcji lekkiego przymrużenia oka i zabarwienia kulinarnego wszystkie portrety wyjątkowych dam połączył wątek ich ulubionych produktów. Na ich bazie szefowe kuchni zaproponowały do kalendarza swoje przepisy na dania, których będzie można spróbować w ich wykonaniu podczas kolacji 15 stycznia. To jest drugi element projektu. Kolacja odbędzie się w warszawskiej restauracji "Slavika" należącej do jednej z nich - Luizy Trisno.

Projekt integruje znane z mediów i słynące z kunsztu kulinarnego polskie szefowe kuchni, które wspierają szczytny cel - wsparcie innej kobiety związanej z branżą gastronomiczną. W styczniu mija rok od tragicznej śmierci męża i ojca, wspaniałego człowieka, restauratora - Artioma Gyurjyan . W akcji nie chodzi jedynie o zbiórkę pieniędzy, ale przede wszystkim o wsparcie i powrót do normalnego życia jego żony Dolores Idnani i ich jedenastoletniej córki Kseni po trudnych doświadczeniach. - Dziewczyny już teraz są podekscytowane i odzyskały nadzieję, że wszystko się poukłada, dlatego bardzo mocno będę walczyć o każdą złotówkę dla nich - zapewnia Agnieszka Małkiewicz.

Inicjatywa "Mądre, Piękne i Gotują" to też ukłon w stronę kobiet polskiej gastronomii, świetnych w biznesie i kreowaniu smaku: menadżerek, restauratorek, szefowych kuchni.

- Delikatnie prowokacyjny charakter kalendarza jest najlepszą formą zwrócenia uwagi na temat, który każdej kobiecie - szefowej kuchni leży na sercu. Jesteśmy tak samo dobre jak mężczyźni, ale musimy to udowadniać, pozbywać się naszych kobiecych atutów. Chcemy być i piękne i mądre i gotować. A jeżeli robimy to dobrze, chcemy być docenione. I fajnie, gdyby nie trzeba było tego oddzielać - podkreśla jedna z uczestniczek projektu Ewa Malika Szyc-Juchnowicz .

Akcję można wesprzeć poprzez: bezpośrednią dotację, zakup kalendarza lub zaproszeń na kolację dla klientów, pracowników lub jako prezent gwiazdkowy przez sklep www.madrepiekneigotuja.com .

Dystrybucję kalendarzy wspiera warszawska księgarnia Bookoff.

Jedną z inspiracji dla projektu stała się działalność dziennikarki i pisarki Marii Canabal, która myśląc o niedocenionej pozycji kobiet w gastronomii stworzyła Parabere Forum. Maria podkreśla, że jej inicjatywa to " międzynarodowa niezależna platforma non-profit, prezentująca kobiecy punkt widzenia i będąca głosem kobiet w ważnych kwestiach związanych z gastronomią. Uważam, że istnieją tylko dwa rodzaje kuchni - dobra i zła, bo talent nie ma płci. Choć moim zdaniem kobiety i mężczyźni różnią się w swojej wizji gotowania i podejściu do jedzenia."

W projekt zaangażowało się wiele znanych marek i firm z branży kulinarnej, wspierając finansowo i produktowo przedsięwzięcie, które łączy siłę kobiet. Anna Grabkowska - Chlebek, Brand Manager odpowiedzialna za markę Veuve Clicquot podkreśliła, że wydanej przez 6 szefowych kuchni kolacji towarzyszyć będzie wyjątkowy szampan, stworzony przez niezwykłą i silną kobietę. Madame Clicquot - innowatorka i perfekcjonistka, pełna energii i wyobraźni, była jedną z pierwszych kobiet biznesu w historii. Z niezwykłą charyzmą prowadziła dom szampański, który do dziś jest symbolem radości, przewrotności i emocjonującej pasji życia. Jej filozofia idealnie oddaje kwintesencję kobiecej mocy, a tym samym charakter inicjatywy "Mądre, Piękne i Gotują".