Według zaleceń WHO (Światowej Organizacji Zdrowia) około 55% energii dostarczanej dziennie powinno pochodzić z węglowodanów, najlepiej złożonych, w tym nie więcej niż 10% energii z cukrów prostych. Jednak ilość energii z cukrów prostych w diecie Polaków dziennie jest za wysoka i wynosi średnio 13% na osobę, co w przypadku diety 2000 kcal daje 50 g, czyli aż 10 łyżeczek cukru! Wyniki badania TNS pokazują, że pomimo powyższych zaleceń żywieniowych, 35% Polaków dodaje aż 2-3 łyżeczki cukru do filiżanki herbaty lub kawy!

Tymczasem lekarze biją na alarm - spożywanie zaledwie jednej kostki cukru ponad dzienne zapotrzebowanie energetyczne skutkuje przyrostem wagi o 1 kg w ciągu roku. Nadwaga i otyłość są zaś istotnymi czynnikami rozwoju cukrzycy typu 2. Obecnie na to schorzenie cierpi około 2,5 miliona Polaków. Szacuje się, że cukrzyca typu 2 może skrócić życie aż o 5-10 lat, a rocznie z jej powodu umiera 6,5 tysiąca rodaków.

Jak zmniejszyć ryzyko cukrzycy i otyłości

1. Ogranicz do minimum picie słodzonych napojów.

2. Dodawaj tylko jedną zamiast 2 lub 3 łyżeczek cukru do herbaty lub kawy.

3. Zamiast słodyczy, ciastek i ciasta francuskiego jedz owoce i/lub bakalie.

4. Spożywaj produkty mleczne bez dodatku cukru - sprawdzaj zawartość cukru na etykietach mleka smakowego, jogurtów owocowych, serków i mlecznych deserów.

5. Pij mleko o mniejszej zawartości tłuszczu - 1,5% lub 2%.

6. Wybieraj chude wędliny.

7. Do smażenia używaj oleju rzepakowego, a do sałatek oliwy.

8. Zastępuj smażone mięso pieczonym lub duszonym mięsem drobiowym.

9. Spożywaj mniej tłustych serów.

10. Śmietanę zastępuj jogurtem naturalnym.

11. 2-3 razy w tygodniu jedz ryby, w tym tłuste ryby morskie (np. śledź, makrela, łosoś), ale nie zapominaj o tuńczyku, który również jest bogatym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3.

12. Ogranicz do minimum spożywanie potraw typu fast food.

13. Spędzaj aktywnie wolny czas, ale staraj się również zwiększyć dawkę ruchu podczas wykonywania codziennych czynności, np. nie korzystaj z windy, spaceruj rozmawiając przez telefon, wysiądź jeden przystanek wcześniej i przejdź się.