Na świecie jest ponad 420 milionów wegetarian, którzy stanowią prawie 7 proc.
całej populacji. Najwięcej, bo aż 94 proc.z nich, żyje w Azji (Indie, Tajlandia, Malezja,
Wietnam). W Europie jest ich 9 milionów – głównie w Wielkiej Brytanii.
W Polsce grono wegetarian również rośnie.Według CBOS już ponad 3 proc. dorosłych Polaków nie je mięsa. W tej grupie większość stanowią kobiety.
Największy skok w liczbie wegetarian nastąpił jednak w Stanach Zjednoczonych. Obecnie wegetarianizm deklaruje już 2,5 proc. Amerykanów. 32 proc. z nich przyznaje, że wyeliminowało mięso z powodów zdrowotnych, a 15 proc. z obawy przed obecnością chemikaliów w mięsie.

Plusy i minusy diety wegetariańskiej

+ ogranicza spożycie nasyconych kwasów tłuszczowych, tłuszczu i cholesterolu,
co zapobiega nadciśnieniu tętniczemu i chorobom układu krążenia

+ zwiększa podaż węglowodanów złożonych i błonnika pokarmowego – wegetarianie
są więc w grupie niskiego ryzyka, jeśli chodzi o otyłość, cukrzycę typu 2, nowotwory,
zaparcia i hemoroidy oraz próchnicę zębów

+ dostarcza witaminy – szczególnie te rozpuszczalne w wodzie, np. C, a także zapewnia odpowiedni stosunek sodu do potasu

+ ma działanie alkalizujące

+ wpływa na lepsze samopoczucie (uczucie lekkości), ale też na wygląd – korzystnie
zmieniają się cera, włosy, a także sylwetka

+ zmniejsza wchłanianie przez organizm węglowodorów aromatycznych, nitrozoamin,
antybiotyków, leków weterynaryjnych, znika również zagrożenie chorobami, które
mogą być wywołane spożyciem mięsa (np. salmonella)

+ uczy szacunku i empatii oraz ekologicznego stylu życia, co sprzyja dobrostanowi

+ oszczędności zrobione na mięsie czy wędlinach można wykorzystać na kupno
ekologicznych warzyw oraz owoców pozbawionych pestycydów i nawozów sztucznych

- trzeba nauczyć się prawidłowego komponowania posiłków i gotowania do nowa

Przy nieprawidłowo skonstruowanym jadłospisie może prowadzić do:

- niedoboru witamin B12 i D, a co za tym idzie – kłopotów z wchłanianiem żelaza,
większej podatności na stres, problemów z układem nerwowym

- niedostatecznej podaży białka oraz jego niskiej wartości biologicznej – kłopoty
z pokryciem zapotrzebowania na energię

- niedostatecznej podaży żelaza i cynku oraz wapnia, co niesie za sobą ryzyko
wystąpienia niedokrwistości megablastycznej (anemii), krzywicy, osteoporozy,
woli tarczycowych, zaburzeń miesiączkowania oraz biegunek

- większego spożycia wysoko przetworzonych produktów zbożowych i cukrów prostych,
co może powodować nadwagę, a więc i problemy z układem krążenia.

Co warto wiedzieć o wegetarianizmie, rady, jak bezpiecznie zmienić jadłospis oraz proste przepisy na dania bez mięsa znajdziesz w najnowszym numerze magazynu KUCHNIA.

Przepis na placki z cukinii

Dla 2-4 osób
Przygotowanie: 30 minut

3 małe cukinie
jajko
60-70 g mąki
sól ziołowa
olej do smażenia, np. rzepakowy

Cukinie myjemy, obcinamy końcówki i ścieramy na tarce o dużych oczkach, odciskamy sok, żeby ciasto nie było zbyt wodniste. Dodajemy jajko, sól ziołową i mąkę. Mieszamy. Jeśli ciasto jest zbyt rzadkie, dodajemy jeszcze trochę mąki. Smażymy placki na rozgrzanym oleju z obu stron na złoty kolor.