Rosnące spożycie mięsa indyczego wynika ze wzrostu świadomości konsumentów na temat jego roli w diecie.

To gatunek mięsa stanowiący źródło potasu, fosforu, cynku, witaminy D oraz witamin z grupy B. Potas pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu mięśni, fosfor natomiast przyczynia się do utrzymania prawidłowego metabolizmu energetycznego, a cynk – zachować zdrową skórę, włosy i paznokcie. Zawarta w mięsie indyczym witamina D pomaga w utrzymaniu prawidłowego poziomu wapnia we krwi oraz w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego. Ważną rolę w wielu procesach zachodzących w naszym organizmie pełnią też witaminy z grupy B, np. witamina B12 pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, witamina B6 przyczynia się do regulacji aktywności hormonalnej, a niacyna B3 przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i znużenia**. Na tym jednak nie kończą się zalety indyczego mięsa. Jego delikatny smak pozwala na przyrządzanie różnego rodzaju potraw i przystawek.

Pod skrzydłami jakości

Mięso indycze wybierane jest przez konsumentów poszukujących produktów wysokiej jakości. Takie produkty mogą dostarczyć jedynie hodowcy, zapewniający wysokie standardy jakościowe i dbający o dobrostan zwierząt.

Niektórzy producenci poszli jeszcze dalej, wdrażając zasady kontroli produkcji „od pola do stołu”. Jest to system produkcji, który zapewnia pełną kontrolę i nadzór wszystkich etapów produkcji – od paszy aż do półki sklepowej. Taka kontrola gwarantuje bezpieczeństwo i wysoką jakość produktów, która przekłada się na zrównoważoną hodowlę oznaczającą bezpieczeństwo i dbałość o walory mięsa przy jednoczesnej trosce o dobrostan zwierząt.

Jakościowe i bezpieczne produkty to także dobrze i zdrowo odżywione zwierzęta. W żywieniu indyków stosowane są pasze z kwasami tłuszczowymi czy naturalnymi preparatami ziołowymi, mającymi ułatwiać trawienie i wzmacniać odporność ptaków.

Indyk na naszych talerzach

Mięso indycze to doskonały wybór także ze względu na smak. Co ciekawe, każda część indyka pozwala na wydobycie nieco innych, niepowtarzalnych walorów kulinarnych. Największą popularnością cieszy się oczywiście delikatna i krucha pierś. Można ją piec z farszem złożonym na przykład z ziół, suszonych śliwek, czosnku, miodu i przypraw. Powodzeniem cieszy się także smażona pierś z indyka, którą można przyrządzić na przykład ze szpinakiem, śmietaną i suszonymi pomidorami. Duszona pierś z indyka świetnie smakuje w sosie własnym z dodatkiem soku z cytryny, ząbków czosnku, wyrazistych przypraw i odrobiną mąki.

Skrzydełka z indyka nadają się doskonale do pieczenia, ale mogą także stanowić dobrą bazę do zup dzięki swojemu delikatnemu smakowi, który nie zdominuje dodatków warzywnych. Natomiast udziec z indyka sprawdzi się w wersji duszonej. Takie mięso ma ciemniejszą barwę i bardziej wyrazisty smak, a jednocześnie nie jest tak kruche jak pierś.

Mięso z indyka pozwala ponadto na przygotowanie przepysznych przystawek. Pierś z indyka pokrojona w paski i zamarynowana w curry sprawdzi się między innymi w grillowanej tortilli. Z indyka możemy również stworzyć wspaniałe roladki zawinięte w ciasto francuskie, na przykład z dodatkiem brokułów i szpinaku. Dobrym pomysłem jest też wykorzystanie mięsa z indyka w popularnych sałatkach typu gyros.

* P. Szajner: „ Rynek mięsa, stan i perspektywy nr 54”
** M. Michalczuk, A. Siennicka: „Właściwości dietetyczne mięsa różnych gatunków drobiu utrzymywanych w alternatywnych systemach chowu”. SGGW Warszawa; Przegląd hodowlany nr 11/2010.