Jesień to pora obfita w smaki sezonowych warzyw i owoców, a z drugiej strony – czas okresowych spadków nastroju, szarugi i mgieł. Potrzebujemy wówczas posiłków, które dostarczą nam przyjemności i rozproszą jesienną melancholię. Dobrym źródłem receptur na takie potrawy jest „Dieta szczęścia" Toma Kerridge'a.

Znany brytyjski szef kuchni proponuje w niej – jak głosi podtytuł – „100 przepisów, dzięki którym uwolnisz dopaminę i pozbędziesz się zbędnych kilogramów ". Dopamina jest substancją wytwarzaną w mózgu wówczas, gdy doświadczamy przyjemności wywołanej jedzeniem, śmiechem, seksem, alkoholem lub hazardem.

Kerridge, który zmagał się z ogromną nadwagą, wpadł na pomysł, by wykorzystać mechanizm działania tego neuroprzekaźnika w odchudzaniu. Wiedział, że schudnie tylko wówczas, gdy uda mu się na stałe zmienić sposób odżywiania. Nie chciał jednak rezygnować ze smacznych posiłków, które dają mu poczucie szczęścia. Oparł więc swą dietę na produktach, które wspomagają produkcję dopaminy, a przy tym, jedzone w rozsądnych ilościach, nie tuczą.

Są to: nabiał, jajka, ryby, mięso, owoce, warzywa, orzechy i przyprawy. Bazując na nich, podsuwa pomysły na zupy (np. rosół z grzybów i szparagów), sałatki (z chorizo,  pomidorów i migdałów), omlety i placki (np. z golonką, jarmużem i cheddarem), dania z mięsa mielonego, potrawki i gulasze, dania smażone i pieczone (np. kurczak z orzechowym pesto) oraz słodkości. Kuchnia pełna endorfin? To ma sens!

Wydawnictwo Zwierciadło, 49 zł