Dzisiaj przybliżymy wam m.in. pyszne i szybkie kimchi z ogórków (świetna alternatywa dla kiszonych!) czy nieco podobne do naszych kiszonek wodne kimchi. Jest też tzw. szybkie kimchi, które można jeść od razu po przygotowaniu, nie czekając na fermentację.

Szybkie i orzeźwiające kimchi z ogórków (oi-sobagi)

Kimchi z ogórków może być ciekawą i smaczną odmianą po standardowych ogórkach małosolnych czy kiszonych. Robi się je dość szybko i prosto i jest właśnie jednym z rodzajów kimchi, które jest pyszne zarówno od razu po przygotowaniu, jak i fermentowane dłużej. Odnajdą się więc w tym przepisie ci, którzy są żądni szybkich efektów, i ci, którzy lubią poczekać.

Kimchi z ogórków (oi-sobagi)Kimchi z ogórków (oi-sobagi) Shutterstock

Składniki:

  • ok. 10 krótkich ogórków (jak do kiszenia)
  • dwie stołowe łyżki soli, pęczek szczypiorku (lub dymki)
  • 3-4 ząbki czosnku
  • jedna cebula
  • jedna marchewka
  • łyżka cukru
  • trzy łyżki sosu rybnego (lub sojowego w wersji wegetariańskiej)
  • 1/3-1/2 szklanki gochugaru (koreańskiej ostrej papryki w płatkach*)

Przygotowanie:

1. Ogórki myjemy i przecinamy wzdłuż na krzyż, uważając, aby nie przeciąć do końca. Ogórek musi trzymać się razem, więc zostawiamy ok. 1 cm od końca.

2. Przygotowane ogórki posypujemy dokładnie solą i odstawiamy na mniej więcej 15 minut, żeby puściły nadmiar wody. Po tym czasie odcedzamy je (możemy je delikatnie odcisnąć, tak aby nie połamać ogórków) i szybko przepłukać wodą, aby usunąć nadmiar soli.

3. W misce mieszamy posiekany drobno czosnek, szczypiorek (lub szczypior wraz z dymką), pokrojoną na cienkie piórka cebulę, pokrojoną w cienkie słupki (lub startą na grubych oczkach) marchewkę oraz sos rybny lub sojowy, cukier i gochugaru. Wszystko dokładnie mieszamy. Uwaga! Robimy to w rękawiczkach, ponieważ pasta może podrażnić skórę i błony śluzowe.

4. Gotową pastę wkładamy do wnętrza ogórków (1-2 łyżki na ogórek). Resztę pasty wmasowujemy w zewnętrzną część ogórków.

5. Tak przygotowane ogórki są gotowe do jedzenia od razu, ale warto poczekać chociaż kilka godzin, aby przeszły smakiem pasty.

6. Jeżeli chcemy spróbować dania w wersji sfermentowanej, ogórki układamy w wyparzonym słoiku i zakręcamy wyparzoną pokrywką, a następnie zostawiamy w temperaturze pokojowej na 24-48 godzin (nie dłużej). Potem przechowujemy je w lodówce.

WSKAZÓWKA

Podobne kimchi można zrobić z niewielkich młodych cukinii.

*Gochugaru

Gochu oznacza chili a garu – proszek. Gochugaru to koreańska, średnio mielona papryka o charakterystycznym bardzo ostrym, a jednocześnie słodkawym i dymnym smaku oraz specyficznej teksturze. Można ją kupić bez problemu przez internet albo w sklepach azjatyckich.

GochugaruGochugaru Shutterstock

Wskazówka:

Jeżeli nie macie lub nie możecie dostać gochugaru, można go zastąpić chili w płatkach lub pieprzem cayenne wymieszanymi z niewielką ilością słodkiej papryki w proszku.

Efekt nie będzie taki sam, ale nadal będzie bardzo smacznie!

Wodne kimchi

Wodne kimchi (nabak kimchi) to bardzo łatwe i lekkie kimchi, którego nazwa pochodzi od charakterystycznego sposobu krojenia warzyw (nabak sseolgi oznacza cięcie na małe i dość cienkie kwadraty). To kimchi jest też charakterystyczne z powodu użycia do jego wykonania nie pasty, ale solanki zabarwionej gochugaru (przez co jest ostrawa).

Wodne kimchi (nabak kimchi)Wodne kimchi (nabak kimchi) Shutterstock

Składniki:

  • Nieduża biała rzodkiew (ale mogą być też rzodkiewki)
  • mała kapusta pekińska (lub ½ większej)
  • kilka ząbków czosnku
  • 1-2 marchewki
  • 2 szalotki
  • 2-cm kawałek imbiru
  • dwa niewielkie jabłka
  • 1,5 łyżki gochugaru
  • sól

Przygotowanie:

1. Rzodkiew i kapustę pekińską pokrój na cienkie plasterki o boku 1-1,5 cm (w tym rodzaju kimchi wygląd jest ważny, więc warto się postarać, aby wszystkie składniki były pokrojone na plasterki podobnej grubości i wielkości).

W przypadku rzodkiewek po prostu pokrój je na cienkie plasterki.

2. Wsyp pokrojone warzywa do miski i posyp łyżką soli. Wymieszaj i zostaw na 15-30 minut. Nie odcedzaj.

3. Jabłka pokrój na podobnej grubości i wielkości plasterki jak warzywa. Marchewkę, imbir, szalotki i czosnek również pokrój na plasterki.

4. Do 2 l ciepłej wody wsyp 2 płaskie łyżki soli i gochugaru. Wymieszaj, aż sól się rozpuści. Odstaw na 15-20 minut, aby woda złapała kolor i smak gochugaru, a następnie odcedź wszystko przez sitko (do dalszej części przepisu będziemy potrzebować tylko zabarwionej solanki).

5. Do miski z rzodkwią i kapustą (oraz powstałym płynem) dodaj jabłko, szalotki, czosnek i imbir i wszystko wymieszaj.

6. Mieszankę warzyw włóż do wyparzonych słoików i zalej solanką. Zakręć wyparzonymi pokrywkami.

7. Zostaw w temperaturze pokojowej na 2-3 dni, a następnie przechowuj w lodówce.

Wskazówka:

Wodne kimchi można urozmaicić, dodając np. posiekany na równe kawałki szczypiorek, pokrojoną w kwadraciki kapustę pak choi lub pokrojony w plasterki seler naciowy.

Można też jedno jabłko zastąpić gruszką.