Co trzeci Polak w ogóle nie stołuje się poza domem

mjk, materiały prasowe
Tyle samo, bo 1/3 rodaków deklaruje, że jada w barach i restauracjach. Pizza, makarony na włoską nutę i tradycyjne dania kuchni polskiej - to potrawy, które wybierają najchętniej
Makro Cash & Carry. Makro Cash & Carry.

W domu - z oszczędności

Co trzeci Polak w ogóle nie jada w lokalach gastronomicznych. 17% badanych deklaruje, że jada "na mieście" sporadycznie, bo rzadziej niż raz na kwartał. Jednocześnie liczna grupa respondentów preferuje samodzielne przyrządzanie posiłków i jedzenie ich w domu.

- Konsumenci potwierdzają, że taka sytuacja spowodowana jest przede wszystkich względami finansowymi - mówi Anna Karasińska, kierownik działu badawczego Instytutu Badania Opinii "Homo Homini", który przeprowadził badania na potrzeby raportu ?Polska na talerzu 2013? dla Makro Cash & Carry.

Co trzecia osoba deklaruje stołowanie się poza domem i wskazuje, że robi to częściej niż 3 lata temu. Tendencja ta jest szczególnie widoczna wśród mieszkańców dużych miast. W tej grupie wyraźnie dominują mężczyźni.

1
Makro Cash & Carry Makro Cash & Carry

Towarzysko przy obiedzie

Najczęstszym posiłkiem spożywanym poza domem jest obiad (około 80% respondentów). Na kolację umawia się poza domem 15% badanych. Badanie potwierdza brak zwyczaju zamawiania śniadań w lokalach gastronomicznych, choć w ubiegłym roku media sporo pisały o tzw. śniadaniowniach, czyli lokalach specjalizujących się w serwowaniu porannych posiłków i charakteryzowały je jako nowy trend, widoczny w największych polskich miastach jak Warszawa czy Kraków.

Jedzenie "na mieście" ma dla Polaków wyraźny wymiar społeczny. Ponad połowa respondentów wskazuje spotkania towarzyskie oraz celebrowanie specjalnych okazji jako główny powód wyjścia do restauracji. Z drugiej strony równie istotny jest dla nas utylitarny charakter tej czynności - niemal co trzeci Polak potwierdza, że dla własnej wygody jada posiłki poza domem, np. w miejscu pracy czy nauki.

Zdecydowana większość ankietowanych (72,5%) potwierdza, że ocenia i rekomenduje odwiedzane lokale. Najczęściej robią to w tradycyjny sposób - podczas spotkań ze znajomymi (83,9%).

2
Makro Cash & Carry Makro Cash & Carry

Po polsku i po włosku

Co drugi Polak jedząc poza domem, wybiera lokale serwujące tradycyjną kuchnię polską, natomiast aż 27% decyduje się na miejsca specjalizujące się w kuchni włoskiej. Na trzecim miejscu pod względem popularności plasuje się kuchnia azjatycka.

Najchętniej wybieranym typem lokalu jest nadal restauracja z obsługą kelnerską, dużą popularnością cieszą się również bary z kuchnią domową i pizzerie. Z chęcią poszukiwania egzotycznych smaków nadal wygrywa przywiązanie do rodzimej kuchni, której dania cieszą się największą popularnością wśród polskich konsumentów (47,6%). Na kolejnych pozycjach plasują się pizza, makaron i dania kuchni azjatyckiej.

Warto zwrócić uwagę na pewne rozwarstwienie ekonomiczne jadających "na mieście" - dwie najliczniejsze grupy respondentów deklarują przeznaczanie na jednorazowy posiłek poza domem odpowiednio: ponad 45 złotych oraz 10-25 złotych.

Badanie przeprowadził Instytut Badania Opinii "Homo Homini" w 2013 r., na próbie reprezentatywnej 1000 osób.

3
Więcej na ten temat: badania opinii publicznej