W naszych kuchniach doszło w ostatnim czasie do prawdziwej kwiatowej rewolucji. Mimo iż tradycja używania kwiatów w przygotowywaniu jedzenia znana jest i praktykowana od dawna, dopiero jakiś czas temu zaczęto podchodzić do tego bardziej ufnie. Jest to smaczny i zdrowy dodatek, a przede wszystkim - wygląda oszałamiająco!

Oczywiście nie wszystkie kwiaty nadają się do jedzenia - wcześniej musimy się upewnić, że nie zaszkodzi to naszemu zdrowiu. Nie chodzi tu tylko o to, że niektóre z nich posiadają trujące soki - mogą również być pryskane czy rosnąć blisko ulicy, co dyskwalifikuje je jako kwiaty jadalne. Dlatego najbezpieczniej jest używać tych z własnego ogródka bądź doniczki. Nie powinniśmy także spożywać kwiatów nadjedzonych przez owady czy narażonych na kontakt z odchodami zwierząt. Nie jemy również kwiatów z kwiaciarni! Były sztucznie nawożone i pryskane utrwalaczami. Gdy chcemy kupić kwiaty w sklepie ze zdrową żywnością bądź na targu, koniecznie należy sprawdzić, skąd one pochodzą.

79b4412adb339d8d3598973c67ec408a

Warto pamiętać, że im intensywniejszy zapach kwiatu, tym bardziej wyrazisty smak. Kwiaty bezzapachowe smakują jak zwykła zielenina, jednak z powodzeniem mogą być używane jako jadalna ozdoba do sałatek czy innych dań.


Które kwiaty nadają się do spożycia?

Kwiaty ozdobne - begonie, aksamitki, bławatki, bratki, goździki, fiołki, floksy, chryzantemy, hibiskus, liliowce, lewkonie, maki, nagietki, tulipany, nasturcje, niecierpki, róże, słoneczniki, szafirki, stokrotki, geranium, wiciokrzew japoński, lwie paszcze

Kwiaty drzew i krzewów - akacja, bez czarny oraz bez lilak, goździkowiec, grusza, jabłoń, brzoskwinia, jaśmin, lipa, morela, pigwa, śliwa, wiśnia, cytrusy

Kwiaty ziół - anyż, czosnek, bazylia, kolendra, koper, koniczyna, mięta, lubczyk, lawenda, mniszek lekarski, oregano, ogórecznik, rumianek, rozmaryn, szczypiorek, szałwia, ślaz, tymianek, żywokost

Kwiaty warzyw - cukinia, dynia, zielony groszek, fasolka szparagowa

Smaki kwiatów moa być zaskakujące - rumianek ma smak jabłkowy, z kolei w stokrotkach wyczujemy nutę mięty. Płatki słonecznika czy goździków są pikantne, dlatego doskonale nadają się jako posypka do zup i kanapek. Jeśli zaś lubimy delikatny smak cebulki oraz czosnku, nie chcemy jednak obciążać nimi naszego żołądka, wystarczy sięgnąć po kwiaty szczypiorku i czosnku bulwiastego. Nagietek natomiast zabarwi na żółto ryż, świetnie sprawdza się ponadto jako dodatek wyostrzający smak jogurtów, masła i serów. Z fiołków możemy przyrządzić pyszny dżem lub zamrozić ich płatki w kostkach lodu i latem dodawać do napojów! Na dżem bądź konfitury doskonałe są również płatki róż.

sernik-z-fioA,kami

 

Kwiaty nie tylko dobrze wyglądają i smakują, lecz nawet mają właściwości lecznicze. Oto najważniejsze z nich:

Fiołek trójbarwny (bratek) jest niezwykle bogaty w witaminę C - jego liście mają jej więcej niż jakiekolwiek warzywo! Ma zastosowanie w infekcjach dróg moczowych, nadciśnieniu i chorobach oczu. Picie herbaty z bratka poprawia stan naszej cery i pomaga w leczeniu trądziku!

Nasturcja - zawiera sole mineralne i olejki eteryczne, jest źródłem błonnika. Ma działanie bakteriobójcze i zalecana jest w zakażeniach dróg oddechowych i moczowych.

Stokrotka - bogata w witaminę C, beta-karoten, białka, cukry, sole mineralne, flawonoidy i olejki eteryczne. Ma działanie przeciwzapalne, przeciwkrwotoczne i wykrztuśne. Przyspiesza gojenie się krwiaków i ran.

Czarny bez - jest źródłem flawonoidów, kwasów organicznych, steroli, olejków eterycznych, soli mineralnych oraz witamin A, C i witamin z grupy B. Ma działanie przeciwgorączkowe i moczopędne, jest doskonałym lekarstwem przy przeziębieniach, wzmacnia ściany naczyń włosowatych oraz usprawnia krwiobieg.

Lawenda - ma działanie antyreumatyczne, przeciwskurczowe i antyseptyczne. Pomaga w problemach trawiennych, łagodzi ból brzucha. Dobrze wpływa na pracę wątroby oraz łagodzi stres. Z kolei olejek lawendowy stosuje się na stany zapalne mięśni i stawów oraz przy stłuczeniach i siniakach.

Róża - jest doskonałym źródłem witaminy C, flawonoidów, olejków eterycznych. Wzmacnia w chorobach, stresie i ogólnym osłabieniu organizmu. Działa przeciwzapalnie, przeciwutleniająco i uspokajająco.

Przekonaliście się do kwiatowej kuchni? Które z nich zaserwujecie swoim gościom? A może kwiaty mają już stałe miejsce w Waszej diecie? Dajcie znać na Fanpage'u!

 

Gotuj zdrowo mniej soli - CisowiankaFot. Materiały partnera