Cukier jest tam, gdzie się nie spodziewasz. To nagranie daje do myślenia

Szymon Kruś
22.04.2016 13:42
A A A

YouTube/Dan Sweeney Personal Training Cork

Na problem nadmiernego spożycia cukrów postanowił zwrócił uwagę irlandzki specjalista, który nakręcił edukacyjny spot

Ponad minutowe nagranie zrealizowane przez Dana Sweeney'a ma otworzyć oczy wszystkim rodzicom na postępujący problem nadużywania cukrów w codziennej diecie.

Film rozpoczyna się w dużej, jasnej kuchni. Przy stole siedzi dwójka dzieci i czeka, aż ich mama poda im śniadanie. Kobieta wybiera spośród pudełek płatków śniadaniowych te, które najbardziej odpowiadają jej pociechom.

Kiedy wsypuje je do miski, zamiast spodziewanej przekąski, z opakowania zaczyna wysypywać się... cukier. Ogromna ilość cukru.

 

Dan Sweeney kręcąc to nagranie chciał w dosadny sposób pokazać, jak wiele cukrów zawierają popularne dania, którymi codziennie częstujemy nasze dzieci.

"Razem możemy zmienić wszystko" - napisał dietetyk pod nagraniem, które opublikował w serwisie YouTube. A zamiany w sposobie odżywiania są ogromnie potrzebne...

"Problem wynika z nieświadomości"

Zgodnie z zaleceniami Instytutu Żywności i Żywienia, ilość węglowodanów prostych nie powinna przekraczać 10% dziennego zapotrzebowania energetycznego. W praktyce oznacza to, że przy zapotrzebowaniu kalorycznym na poziomie 2 tys. kcal, energia pochodząca z cukrów prostych nie powinna przekraczać 200 kcal, czyli 50 gram.

Dr n. med. Anna Lewitt z Centrum Treningu Osobistego i Dietetyki Ego w Warszawie zaznacza, że wiele osób nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, ile w ciągu dnia przyswaja cukrów.

Najważniejsze - zdaniem dietetyczki - jest zrozumienie, z czego właściwie składają się cukry. - Węglowodany, inaczej cukry, dzieli się ze względu na budowę na złożone i proste. Nasza dieta powinna składać się przede wszystkim z węglowodanów złożonych, których głównym źródłem są pełnoziarniste produkty zbożowe - mówi Anna Lewitt.

Słodka trucizna

W 2013 roku, naukowcy z Nowego Jorku doszli do zaskakujących wniosków. Poinformowali, że cukier jest tak samo uzależniający, jak kokaina. Podobnie jak w przypadku narkotyku po spożyciu cukrów w naszym organizmie podwyższa się poziom dopaminy i serotoniny, czyli hormonów odpowiedzialnych za szczęście i uczucie pobudzenia.

Amerykańscy specjaliści alarmują, żeby przed cukrem chronić tak samo, jak przed papierosami czy alkoholem. Jednym z elementów walki z uzależnieniem jest wysyłanie osób uzależnionych na odwyk.

Spożywanie cukrów w dużych ilościach może powodować groźne choroby. Jedną z najniebezpieczniejszych jest cukrzyca, na którą cierpi prawie 400 mln osób na całym świecie. Tylko w naszym kraju liczba osób zmagających się z tą chorobą sięga ponad 3 mln osób.

Nadmierne spożywanie cukrów zwiększa też ryzyko wystąpienia nadwagi i otyłości.- Nadmiar cukrów zaburza równowagę kwasowo-zasadową organizmu, która odpowiada za należyte wykorzystanie pokarmów przez organizm. Słodycze, białe pieczywo czy cukier są produktami pochodnymi silnie kwasotwórczymi. Ich nadmiar w diecie powoduje zakwaszenie organizmu, którego początkowymi objawami są wzdęcia, bóle brzucha, zgaga, bóle głowy - tłumaczy dietetyk

Jeśli te liczby nie robią na nikim wrażenia, to fotografie autorstwa tajlandzkiej działaczki na rzecz walki z cukrzycą Nattakong Jaengsema, już powinny. Zdjęcia przedstawiają rany na ludzkim ciele, które z powodu cukrzycy goją się znacznie dłużej.

 

Jak walczyć?

Wbrew pozorom walka ze zjawiskiem nadmiernego spożywania cukrów nie jest trudna. Oprócz świadomego wyboru produktów, które zagoszczą na naszych stołach, najważniejsza jest regularność spożywanych posiłków. - Najlepiej gdyby to było 5 posiłków dziennie o stale określonych porach. Taka regularność zapobiegnie przede wszystkim napadom głodu. Każdy posiłek powinien składać się z produktów białkowych, węglowodanów złożonych i warzyw - tłumaczy dr Lewitt.

Dietetyczka zapewnia również, że taki skład posiłków oprócz tego, że dostarczy do organizmu niezbędne składniki odżywcze, to pozwoli na stopniowe uwalnianie się glukozy do krwioobiegu. W efekcie czego unikniemy m.in. podjadania pomiędzy posiłkami.

Z naszego jadłospisu absolutnie powinniśmy wykluczyć produkty przetworzone (białe pieczywo czy mąki), dania typu fast-food i gotowe dania dostępne niemal w każdym sklepie. - Tego rodzaju potrawy powstają najczęściej z niskiej jakości produktów. W swoim składzie posiadają duże ilości tłuszczów nasyconych, soli i cukrów. W zamian warto wybierać produkty mało przetworzone, o niskim indeksie glikemicznym (kasze, makarony razowe czy pełnoziarniste pieczywo) - radzi dietetetyczka.

Dr Lewitt przypomina również, że będąc na zakupach warto czytać etykiety produktów i wybierać te, które nie zawierają dodatku syropu glukozowo-fruktozowego, cukru, czy też glutaminianu sodu.

Skomentuj:
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE