Oddając sprawiedliwość twórcy diety paleo - dr. Cordainowi - należy przyznać, że istnieje duże prawdopodobieństwo, że część jego założeń znajdzie lub nawet już ma potwierdzenie w badaniach. A to dlatego, że dieta i styl życia paleo upodabniają się do wytycznych oficjalnych instytucji (np. duża aktywność fizyczna, ważne miejsce warzyw i owoców w piramidzie żywieniowej człowieka, wiele elementów diety śródziemnomorskiej, eliminacja produktów wysoko przetworzonych). Problem z nią polega jednak na tym, że eliminuje ona całe grupy produktów mających więcej właściwości pozytywnych niż negatywnych, i na tym, że efekty, które stara się uzyskać profesor z Colorado, można osiągnąć w dużo zdrowszy sposób.

Plusy

+ dieta zakłada spożywanie zdrowych i nieprzetworzonych pokarmów

+ wyklucza z menu produkty zawierające cukry rafinowane

+ ogranicza spożycie soli

+ wyklucza z jadłospisu utwardzane tłuszcze

+ zakłada spożywanie produktów o wysokiej gęstości odżywczej, które zawierają kwasy omega-3, witaminy, składniki mineralne i antyoksydanty mogące mieć korzystny wpływ na ogólnie pojęte zdrowie metaboliczne, kondycję fizyczną, samopoczucie i wygląd

+ może dostarczać dużej ilości błonnika

+ przywiązuje wagę do codziennej aktywności fizycznej

Minusy

- dieta wyklucza produkty zbożowe, rośliny strączkowe i nabiał, może więc prowadzić do niedoborów wielu cennych składników 

- opiera się na mięsie, które obecnie nie jest tak naturalne i zdrowe, jak w czasach do których nawiązuje

- zawiera duże ilości owoców morza, które mogą być skażone metalami ciężkimi
paleo jest dietą wysokobiałkową, która może powodować wzrost stężenia kwasu moczowego w surowicy krwi, więc może być jedną z przyczyn dny moczanowej

- może prowadzić do niewydolności nerek i wątroby

- może prowadzić do hipercholesterolemii i zaburzeń profilu lipidowego krwi

- stwarza ryzyko osteoporozy – bo im więcej spożywamy białka, tym większe wydalanie wapnia z organizmu

- może być przyczyną zahamowania rozwoju fizycznego młodzieży w okresie wzrostu
długotrwałe stosowanie diety niskowęglowodanowej może doprowadzić do obniżenia poziomu hormonów tarczycy

- dieta jest dość monotonna, przez co może nużyć podobnym sposobem odżywiania
wysokiej jakości produkty, których używa się do przygotowywania posiłków, są drogie

- rezygnując z półproduktów, dłużej przygotowuje się posiłki.