Socca - placek wegański z brukselką i salsą z oliwek i pomidorów

Socca (inaczej farinata lub torta di ceci) to doskonały wegański placek, który nieco przypomina pizzę albo gruby naleśnik. Jest również naturalnie bezglutenowy, ponieważ tradycyjnie piecze się go z mąki z ciecierzycy. Stanowi świetny zamiennik klasycznego pieczywa. Soccę można upiec bez dodatków (tylko z przyprawami i ziołami) albo wzbogacić innymi składnikami, np. grzybami, serem, cukinią, prosciutto, orzechami czy wreszcie piękną w takiej odsłonie brukselką. Zgodnie z tradycyjną recepturą przygotowane ciasto powinno odstać około dwóch godzin, ale bez uszczerbku dla ostatecznego rezultatu spokojnie możecie skrócić ten czas. Wystarczy, że pozwolicie mu odpocząć do momentu, aż ugotujecie brukselkę i rozgrzejecie piekarnik. Co więcej, farinata uda się również, gdy użyjecie mąki bezglutenowej innego typu, np. z komosy ryżowej, teff czy gryczanej. Gotowy placek podajcie z sałatką lub proponowaną przeze mnie odświeżającą salsą z pomidorków koktajlowych i oliwek.


szklanka mąki z ciecierzycy
szklanka wody
5 łyżek oliwy extra vergine
(plus oliwa do salsy)
sól, pieprz
3 łodyżki świeżego cząbru
ok. 150 g świeżej brukselki (najlepiej małych główek)
dwie garście oliwek z pestkami
ok. 250 g pomidorków koktajlowych
sporo listków świeżego oregano
2 łyżeczki różowego pieprzu

1. Przygotowujemy soccę: do miski przesiewamy mąkę i dodajemy stopniowo wodę, nieustannie mieszając. Dodajemy oliwę, sól, pieprz i listki cząbru. Mieszamy i odstawiamy. Ciasto powinno mieć konsystencję nieco gęstszą od naleśnikowego.
2. Usuwamy zewnętrzne liście brukselki, głąbki kapustek nacinamy na krzyż. Gotujemy ok. 8 minut. Brukselki powinny być miękkie, ale nie rozgotowane.
3. Do piekarnika wkładamy patelnię dostosowaną do używania w wysokiej temperaturze i rozgrzewamy piekarnik i patelnię do 240 st. Ja używam patelni o średnicy 22 cm.
4. W tym czasie ostudzone brukselki kroimy na połówki.
5. Wyjmujemy patelnię z piekarnika, ostrożnie natłuszczamy ją odrobiną oliwy i wlewamy ciasto. Układamy brukselki w cieście (przecięciem ku górze), lekko je dociskając. Wstawiamy patelnię do piekarnika i pieczemy około 20 minut.
6. Na salsę mieszamy w misce wydrylowane oliwki, pokrojone pomidorki koktajlowe, listki oregano oraz lekko roztarte w palcach ziarna pieprzu. Doprawiamy pieprzem i solą.
7. Upieczoną soccę podajemy z salsą z oliwek i pomidorów.

Placek socca zrobicie z mąki z ciecierzycy, a także innej bezglutenowej, np. gryczanej, teff czy z komosy ryżowej.

Sałatka z komosy ryżowej, brukselki i jabłka

Sałatka z komosy ryżowej, brukselki i jabłkaSałatka z komosy ryżowej, brukselki i jabłka fot. Małgorzata Joanna Napiórkowska-Kubicka

Brukselka bardzo dobrze komponuje się z jabłkiem. Zarówno brukselka, jak też jabłka najsmaczniejsze są jesienią i zimą, dlatego w sezonie aż proszą się o takie zestawienie. Prostą sałatkę uzupełnia komosa ryżowa i moja ulubiona kwaskowata miechunka. Chrupkości zaś dodają jej orzechy. Brukselkę możecie przygotować w proponowany przeze mnie sposób albo po prostu ugotować i pokroić na ćwiartki lub połówki. Bardzo dobrze sprawdzi się również brukselka ugotowana, a następnie podsmażona na patelni. Jabłko – zamiast w plasterki – możecie też pokroić w kostkę i dodać do sałatki. Zielonkawo-złoty golden delicious po przekrojeniu nie ciemnieje tak szybko jak większość innych odmian, ale zasadniczo jabłko zawsze warto na wszelki wypadek skropić sokiem z cytryny.
Miechunkę możecie zastąpić suszonymi wiśniami, aronią, czarną porzeczką lub rodzynkami.

garść suszonych owoców miechunki
ok. 400 g brukselki
100 g czerwonej komosy ryżowej (można też użyć białej
lub czarnej)
sól
oliwa extra vergine
garść orzechów pekan
(lub włoskich)
pieprz
pół cytryny lub limonki
2 jabłka

1.Miechunkę przekładamy do miseczki, zalewamy wodą i odstawiamy.
2.Gotujemy brukselkę 8-10 minut. Brukselka nie powinna być zbyt miękka.
3.Płuczemy komosę ryżową i gotujemy w proporcji: jedna część komosy na dwie części wody. Ugotowaną komosę, która wchłonęła całą wodę, przyprawiamy solą, wlewamy do garnka trochę oliwy i mieszamy.
4.Dzielimy brukselkę na pojedyncze listki. Środkowe części, które trudno podzielić, kroimy na ćwiartki lub połówki.
5.Do dużej miski przekładamy komosę, brukselkę, orzechy i odciśnięte owoce miechunki. Przyprawiamy solą i pieprzem, wlewamy oliwę, niemal cały sok z cytryny i dokładnie mieszamy.
6. Jabłka kroimy w cienkie plasterki i pojedynczo układamy na dużym talerzu. Skrapiamy resztą soku z cytryny, po czym wykładamy na nie sałatkę. 

Brukselkę możecie przygotować według mojego przepisu albo ugotować i pokroić w ćwiartki lub połówki.

***

Szymon Kubicki razem z żoną, Gosią, tworzą stronę internetową Facet i Kuchnia (to też tytuł ich pierwszej książki kulinarnej). On gotuje, ona fotografuje. Oboje porzucili gluten i bardzo sobie to chwalą.