Jak marynować warzywa - kilka wskazówek:

Przepisów na marynaty i technik ich przygotowania jest bardzo dużo. Ja polecam tę, której bazą są tylko dwa składniki: ocet ryżowy i sos sojowy.

Kwaśny ocet i sól zawarta w sosie sojowym sprawiają, że warzywa szybko się marynują (wystarczy godzina, chociaż im dłużej zostawimy je w marynacie, tym będą smaczniejsze). Do octowo-sojowej mieszanki dodajemy także inne składniki dla smaku i aromatu. Ścieramy na tarce o małych oczkach czosnek, dodajemy gałązki świeżych ziół (tymianku, oregano, bazylii, rozmarynu). Jeśli lubimy ostrzejsze smaki, dorzucamy także posiekaną papryczkę chili, oczyszczoną z pestek.

Do marynaty nie używamy za to... tłuszczu, ponieważ wcale nie pomaga on w marynowaniu. Dobrej jakości oliwą lub olejami smakowymi skrapiamy warzywa już po zamarynowaniu, gdy wymieszamy je z listkami sałaty, orzechami i pestkami.

Jak marynować warzywa - krok po kroku

KROK 1: Krojenie

Krok 1Krok 1 fot. MAGDA GHIA

Umyte, osuszone warzywa kroimy na kawałki – mniejsze, jeśli potrzebujemy ich do sałatki, większe, jeśli będziemy je grillować.

KROK 2: Nacinanie

Krok 2Krok 2 fot. MAGDA GHIA

Miąższ niektórych warzyw, np. cukinii i bakłażanów, możemy ponacinać, dzięki temu marynata przeniknie do środka.

KROK 3: Przygotowywanie marynaty

Krok 3Krok 3 fot. MAGDA GHIA

Do miski wlewamy ocet ryżowy i sos sojowy. Ścieramy czosnek, dodajemy gałązki świeżych ziół.

KROK 4: Marynowanie

Krok 4Krok 4 fot. MAGDA GHIA

Warzywa dokładnie mieszamy z marynatą (większe kawałki nacieramy ze wszystkich stron). Chłodzimy minimum godzinę.

KROK 5: Grillowanie

Krok 5Krok 5 fot. MAGDA GHIA

Zamarynowane warzywa jemy na surowo lub grillujemy – układamy je na rozgrzanym ruszcie lub patelni grillowej i pieczemy z każdej strony.

***

Michał Toczyłowski - współautor książki "Run&cook", na co dzień uczy gotować w Akademii Kulinarnej Whirlpool.