Dopadł was stres? Oto dieta dla znerwicowanych

mjk, materiały prasowe
Prosty i sprawdzony sposób na ukojenie stresu? Odpowiednia dieta! Podpowiadamy, co i jak jeść, by czuć się bardziej zrelaksowanym. Ta ściąga przyda wam się zwłaszcza w okresie przedświątecznej nerwówki
Fot. M&K Duklas / duklas.pl Fot. M&K Duklas / duklas.pl

Comfort food, czyli zacznijmy od przyjemności

Weźmy sobie do serca ideę comfort food, czyli wprawiania się w dobry nastrój za pomocą konkretnej potrawy czy smaku. Podobnie jak slow food, również idea comfort food powstała w opozycji do tego, w jaki sposób konsumuje  współczesny, zabiegany człowiek. Chodzi o to, by sięgać po smaki i produkty, które wywołują w nas przyjemne skojarzenia i sprawiają, że od razu się relaksujemy. Ma to z jednej strony podłoże fizjologiczne, co widać, kiedy jemy słodkie przekąski. Cukry proste powodują błyskawiczne wydzielanie serotoniny - hormonu szczęścia. Z drugiej strony, ważna jest również pamięć sensoryczna. Smaki i aromaty, pobudzając nasze kubki smakowe, wysyłają do mózgu informację, przywołując jakieś konkretne wydarzenie z ich udziałem. Comfort food to przede wszystkim posiłki, które kojarzą się z okresem dzieciństwa. Dlatego często najlepiej smakuje rosół od babci i ciasto, którego smak i zapach kojarzy się ze wspólnym gotowaniem z mamą.

Zdjęcie KULSAN Talerz 10731 Zdjęcie KULSAN Talerz 4126 Zdjęcie Talerz CLEAR 14cm
KULSAN Talerz 10731 KULSAN Talerz 4126 Talerz CLEAR 14cm
Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ?
źródło: Okazje.info
1
Fot. Arkadiusz Ścichocki / Agencja Gazeta Fot. Arkadiusz Ścichocki / Agencja Gazeta

Składniki działające antystresowo

Udowodnione działanie antydepresyjne mają wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega 3 i omega 6 zawarte w tłustych rybach (np. łosoś, halibut, tuńczyk). Jedzmy także migdały, rodzynki, suszone śliwki, ziarna dyni, płatki owsiane, kasze gruboziarniste czy rośliny suche strączkowe - są bogate w magnez i żelazo, które działają antystresowo.

Zdjęcie Ambition Miseczki do dipów TABASCO Zdjęcie Ambition Miseczki do dipów TZATZIKI Zdjęcie Krystynka miseczki 04434
Ambition Miseczki do dipów ... Ambition Miseczki do dipów ... Krystynka miseczki 04434
Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ? Sprawdź ceny ?
źródło: Okazje.info
2
Fot. Arkadiusz Ścichocki / AG Fot. Arkadiusz Ścichocki / AG

Kapusta doda ci skrzydeł

Kapusta pomaga w zwalczaniu stresu dzięki selenowi oraz witaminom A, C, E. Ma właściwości przeciwutleniające - przeciwutleniacze przeciwdziałają szkodliwym skutkom aktywności wolnych rodników, uwalnianych w reakcji na stres w naszym organizmie. Ponadto, pomagają w przemianie tryptofanu w serotoninę, tym samym poprawiając nastrój. Także kapusta to tani i dobry sposób na szybką poprawę humoru.

Zdjęcie Alessi Mała miseczka Colombina Zdjęcie HENDI Rey 782361 Zdjęcie Koziol Miseczka Aroma
Alessi Mała miseczka Colomb... HENDI Rey 782361 Koziol Miseczka Aroma
Sprawdź ceny ? Porównaj ceny ? Sprawdź ceny ?
źródło: Okazje.info
3
Shutterstock Shutterstock

Doprawiamy nastrój

Chilli i papryka pobudzają mózg do wydzielania endorfin, hormonów szczęścia. Potrawy przyprawione tymi przyprawami sprawią, że poczujemy się szczęśliwsi. Poza tym warto do naszych potraw dodawać również zioła takie, jak: melisa, bazylia, tymianek i majeranek.

Zdjęcie Adar Kosz nierdzewny na warzywa Zdjęcie Nóż 978301 Zdjęcie Nóż kuchenny 20344
Adar Kosz nierdzewny na war... Nóż 978301 Nóż kuchenny 20344
Sprawdź ceny ? Porównaj ceny ? Sprawdź ceny ?
źródło: Okazje.info
4
Shutterstock Shutterstock

Zbijamy ciśnienie dietą

Główny objaw stresu to podwyższone ciśnienie krwi. Jak je zmniejszać? Ciśnienie tętnicze regulują czosnek i cebula. Zalecana dawka lecznicza to 2-3 ząbki czosnku lub pół cebuli codziennie wieczorem. Ponadto, warto jeść pomidory, ziemniaki, szpinak, banany czy suszone morele. Produkty te są bogatym źródłem potasu stabilizującego ciśnienie krwi, dlatego też korzystnie jest je spożywać łącznie np. w postaci koktajli. Zaleca się również spożywanie selera, który ma działanie uspokajające.

I jeszcze coś do popicia: pół szklanki soku z aronii lub czarnej porzeczki wypijane 2 razy dziennie przez dłuższy czas może znacznie obniżyć zbyt wysokie ciśnienie, szczególnie jeśli jest wywołane gwałtownym stresem. Dobrym rozwiązaniem są również świeżo wyciskane soki np. z zielonych warzyw.

Zdjęcie Berghoff Wyciskacz do czosnku STRAIGHT Zdjęcie Kuchenprofi Siekacz do czosnku 1330402800 Zdjęcie Lurch Wyciskacz do czosnku 00010271
Berghoff Wyciskacz do czosn... Kuchenprofi Siekacz do czos... Lurch Wyciskacz do czosnku ...
Porównaj ceny ? Sprawdź ceny ? Porównaj ceny ?
źródło: Okazje.info
5
shutterstock shutterstock

Na czarnej liście

Zdecydowanie powinniśmy unikać późnego picia kawy i herbaty. Pobudzająca kofeina i teina jeszcze długo po wypiciu krążą po organizmie, podnosząc ciśnienie i mobilizując organizm do aktywnego działania. Zrezygnujmy również z napojów energetycznych zawierających taurynę lub guaranę. Taki mix aktywnych substancji może tylko nasilić objawy stresu i sprawić, że nie zmrużmy oka w nocy. Również nie pomogą nam kakao i czekolada. Chwilowo poprawiają samopoczucie i przynoszą nagłą poprawę humoru, ale zawierają również substancję aktywną tzw. teobrominę, która działa pobudzająco. Uspokojenie może po momencie zmienić się w trudny do ogarnięcia wewnętrzny niepokój.

Unikajmy również słonej i tłustej żywności oraz czerwonego mięsa. Sól zwiększa ciśnienie tętnicze krwi i powoduje niestabilność emocjonalną. Wysokobiałkowe czerwone mięso zwiększa natomiast wytwarzanie w mózgu dopaminy i norepinefryny, które mogą mieć związek z wysokim poziomem stresu.

Konsultacja: Agnieszka Piskała, specjalistka ds. żywienia

6