Gazeta.pl > magazyn-kuchnia >  Eko

Kuchnia pięciu przemian

Dorota Biały
25.04.2014 16:08
A A A Drukuj
W wielkich szklanych biurowcach żyjemy dziś od kawy do kawy. W każdej chwili musimy być stuprocentowo sprawni i gotowi do działania. W napiętym do ostatniej minuty harmonogramie zajęć nie ma czasu na myślenie o tym, jaki powinien być posiłek. Tymczasem dla zachowania zdrowia nie wystarczy wiedzieć, ile kalorii zawiera danie - według mędrców Wschodu o wiele ważniejsze jest, jaką energię przekazują potrawie jej składniki...

Fot. BBS

Każdy posiłek powinien być przyrządzony w zgodzie z harmonią Wszechświata - tak przynajmniej nauczają nas mędrcy starohinduskiej Ajurwedy. I choć brzmi to dla niektórych bardzo... egzotycznie, Ajurweda - filozofia życia propagująca naturalne sposoby zachowania zdrowia - ma na Zachodzie wielu zwolenników.



Smaki Ajurwedy
Twórcy starohinduskiej sztuki życia przekonują, że bez harmonijnej diety nie może być mowy o zachowaniu zdrowia, a trzeba wiedzieć, że zgodnie z filozofią Ajurwedy zachowanie zdrowia jest obowiązkiem każdego człowieka (bo choroba kogokolwiek z nas burzy harmonię Wszechświata...). Dlatego posiłki powinny być zrównoważone, to znaczy każdy powinien zawierać wszystkie ważne smaki − Ajurweda wyróżnia ich sześć: gorzki, cierpki, słony, kwaśny, ostry i słodki.


Tak samo jak harmonia smaków ważna jest atmosfera przy stole. Wschodni mędrcy są zdania, że kiedy człowiek je posiłek, jego ciało staje się szczególnie wrażliwe. Wszystkimi zmysłami wchłaniamy nie tylko pokarm, ale także subtelne wibracje, jakie panują przy stole. Dlatego bardzo ważne jest, aby siadać do stołu tylko i wyłącznie z osobami nastawionymi do nas przyjaźnie. Komórki żołądka są w stanie "usłyszeć" nie tylko ostre słowa krytyki, ale także nieprzyjazne myśli. Dlatego pierwsze z określonych w Ajurwedzie zasad spożywania posiłku dotyczą atmosfery przy stole. Krótko mówiąc: nie siadaj do stołu z wrogiem.

Kuchnia pięciu przemian
Nie tylko Hindusi, ale także Chińczycy przykładali zawsze ogromną wagę do harmonii energetycznej spożywanych potraw. Według tradycyjnej medycyny chińskiej i wywodzącej się z niej kuchni pięciu przemian dla zdrowia człowieka ważne jest nie tylko to, by potrawy zawierały określone smaki, ale także, by były przygotowywane we właściwej kolejności, a ściślej poprzez odwzorowanie cyklu przemian energetycznych, jakie zachodzą w przyrodzie. Chłodna zima zamienia się w wiosnę, wiosna w gorące lato, lato w jesień, ta znów w zimę. I tak kończy się stary i jednocześnie zaczyna nowy cykl.


Naśladując przyrodę i zachodzące w niej transformacje, Chińczycy wyodrębnili pięć przemian energii, które przenikają się wzajemnie. Z ognia po spaleniu pozostaje popiół (ziemia). Ziemia rodzi metal, ten w określonych warunkach przechodzi w stan cieczy (woda). Dzięki wodzie rosną rośliny - symbolizowane tu poprzez drzewa. Cykl pięciu przemian wykazuje prawidłowości, według których energie - dążąc do równowagi - ciągle płyną, przyciągając się i odpychając. Te energie oddziaływują na wszystko - także na ciało człowieka i na rośliny, z których przygotowujemy potrawy.


Poszczególne produkty (a także smaki i czynności) zostały sklasyfikowane w zależności od rodzaju energii, jaką wnoszą do potrawy, np. kurczak to Ziemia, szpinak - Metal, a jałowiec - Ogień, i dlatego dodawane są do niej w taki sposób, aby budować jej harmonię, a więc według cyklu: Ogień-Ziemia-Metal-Woda-Drzewa. I tak podczas gotowania kuchnia (pomieszczenie), a nawet garnek czy patelnia stają się teatrem działania sił przyrody, jej nieustannych zmian i następujących po sobie cykli.


Potrawa skomponowana według zasady pięciu przemian jest jak cudowna muzyka - kiedy trzeba, pobudza, kiedy trzeba, uspokaja poszczególne organy w naszym organizmie, zapewniając nam tym samym zdrowie i dobre samopoczucie.

Skomentuj:
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX