Płatki zwykłe, górskie i błyskawiczne - na czym polega różnica, które warto jeść, a których unikać?

Magda Kłodecka
16.07.2014 17:44
A A A
Płatki owsiane

Płatki owsiane (Fot. Shutterstock)

Niezależnie od rodzaju, warto je jeść, zwłaszcza na śniadanie. Mają dużo wartości odżywczych, mogą wspomagać odchudzanie i dawać uczucie sytości, oczyszczają przewód pokarmowy
Płatki owsiane są źródłem białka i aminokwasów, zawierają dużo błonnika pokarmowego, witaminy z grupy B oraz witaminy E, żelazo, magnez, cynk, potas, fosfor, wapń, kwas foliowy, nienasycone kwasy tłuszczowe, selen, miedź itd. Jęczmienne również dostarczają dużo błonnika, mają też witaminy z grupy B, żelazo, magnez, wapń, potas, fosfor, miedź, cynk. Płatki żytnie z kolei są źródłem witamin z grupy B i witaminy E, kwasu foliowego i pantotenowego, żelaza, magnezu, potasu, wapnia, manganu, kobaltu, chromu, fosforu itd. W sklepach są jeszcze płatki pszenne, gryczane, ryżowe, orkiszowe, z amarantusa i inne.



Ale wybierać spośród trzech rodzajów - zwykłych, górskich i błyskawicznych - można zwykle w przypadku owsianych, pozostałych w takiej rozmaitości nie ma. Czym się różnią?

- Są rozróżniane przede wszystkim zależnie od tego, jak się je otrzymuje. Płatki zwykłe produkowane są z całego obłuszczonego ziarna, płatki górskie z krojonego lub łamanego ziarna, natomiast błyskawiczne są najcieńsze i najdrobniejsze - tłumaczy Patrycja Skrzypiec z firmy Sante.

Łuskę zdejmuje się z ziarna po to, żeby dało się je pokroić, bo nawet jeśli kroi się cale ziarna, to łuski później i tak opadają; to są otręby.

Czy płatki zwykłe są zdrowsze, zawierają więcej wartości odżywczych niż np. błyskawiczne, przerobione tak, żeby były bardziej delikatne? - Jeśli porównujemy energetyczność oraz zawartość białka, tłuszczów, węglowodanów i innych składników odżywczych, to wszystkie płatki są takie same - uspokaja Ewa Ceborska-Scheiterbauer z poradni dietetycznej Food & Diet.

- Płatki zwykłe, górskie i błyskawiczne muszą przejść taką samą obróbkę, więc ich wartości odżywcze od tego nie zależą - potwierdza Joanna Jacolik, kierownik kontroli jakości i rozwoju produktu w firmie Kupiec. - W tych pokrojonych odrzuca się tylko część mączki, która tworzy się przy krojeniu.

Dietetyczka dodaje, że opracowania naukowe mówią o pewnej stracie witamin w płatkach w porównaniu do surowca (największych w przypadku witaminy C), ale nieznacznej - bo ziarno owsa prażone jest w pierwszej fazie z łuską, a dopiero później obłuskiwane.

- Różnica polega na stopniu ich przetworzenia, a przez to na wartości indeksu glikemicznego, który jest najwyższy w płatkach błyskawicznych. Mimo to różnice w IG nie są tak znaczące i płatki błyskawiczne można stosować także w diecie z niskim IG - wyjaśnia Ewa Ceborska-Scheiterbauer.

Wygląda więc na to, że z punktu widzenia zdrowotnego nie ma znaczenia, czy je się płatki zwykłe, błyskawiczne czy górskie. Owsiane w 100 g dostarczają ok. 377 kcal, 7 g tłuszczu (w tym ok. 1,2 g kwasów tłuszczowych nasyconych), 63 g węglowodanów, 12 g białka. Właściwie każdy rodzaj powinien być przed podaniem krócej lub dłużej gotowany, albo przynajmniej zalany ciepłym mlekiem czy wodą. Poza tym osobom, które mają wrażliwy przewód pokarmowy, zaleca się raczej płatki błyskawiczne albo dobrze ugotowane zwykłe. Z kolei dzieciom, zwłaszcza małym, lepiej podawać gotowane płatki w postaci owsianki niż surowe muesli.

Skomentuj:
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX