Nie solisz? A i tak zjadasz soli za dużo

Magda Kłodecka
02.03.2016 21:43
A A A
Sól

Sól (Shutterstock.com)

Dorosła osoba powinna codziennie zjadać nie więcej niż 5 g soli, czyli najwyżej jedną płaską łyżeczkę od herbaty.
Dla dzieci i młodzieży ta granica to 1,9-3,75 g dziennie.

To ważne, bo sól nie tylko przyczynia się do powstawania np. nadciśnienia tętniczego, udarów mózgu, zawałów serca, raka żołądka, kamicy nerkowej, osteoporozy.

- Z najnowszych doniesień naukowych wynika, że sól spożywana w nadmiarze znacząco przyczynia się także do rozwoju otyłości, zwłaszcza w przypadku dzieci i młodzieży. Jest też istotnym czynnikiem ryzyka rozwoju chorób degeneracyjnych układu nerwowego, m.in. mikrouszkodzeń mózgu oraz demencji - ostrzega prof. Mirosław Jarosz, dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia.



Bez ściemniania

Te 10-15 g soli, które zjadamy każdego dnia, to w większości wcale nie sól, którą dosypujemy do przyrządzania potraw, ale ta zawarta w gotowych daniach.

Aby zmniejszyć to zagrożenie, Unia Europejska zmienia przepisy dotyczące informacji umieszczanych na opakowaniach żywności.

- Od 13 grudnia 2016 podawanie zawartości soli na opakowaniach produktów spożywczych będzie obowiązkowe w całej Unii - mówi dr Katarzyna Stoś, zastępca dyrektora IŻiŻ.

W tej chwili wytwórcy podają albo zawartość soli, albo sodu.

To mylące, bo wartości sodu są niższe - 1 g sodu odpowiada 2,5 g soli - więc konsumenci są przekonani, że jedzą produkty z małą zawartością soli.

Jedzenie na indeksie

Specjaliści IŻiŻ podają, w których artykułach spożywczych soli jest najwięcej (na 100 g produktu):

- przyprawy warzywne z solą, np. kostki rosołowe, przyprawy uniwersalne w proszku: 21,52-70,84 g
- przetwory warzywne, np. keczup, ogórki kwaszone, warzywa konserwowe, oliwki: 0,08-6 g
- sery podpuszczkowe dojrzewające: 1,46-4,65 g
- wędliny: 1,75-3,89 g
- ryby wędzone: 1,25-3,68 g
- wędliny drobiowe: 1,15-3,02 g
- ser topiony, ser typu feta: 2,1-2,75 g
- przetwory rybne: 0,58-2,73 g
- wędliny podrobowe: 1,56-2,66 g
- chipsy ziemniaczane: 1,73-2,15
- majonezy, musztardy: 0,99-1,9
- pieczywo: 0,32-1,78.

Dietetycy IŻiŻ podpowiadają, w jaki sposób można ograniczyć ilość zjadanej soli, np.: zamiast sera żółtego - twarożek, zamiast wędliny - mięso pieczone, zamiast groszku konserwowego - mrożony, zamiast soli do potraw - przyprawy albo sól sodowo-potasowa.

Zobacz także
  • Dlaczego jedni wolą solone potrawy, a inni słodzone?
  • Facebook Jim Carrey odwiedził Kopalnię Soli "Wieliczka"
  • Suplementami diety nie zastąpisz solidnego, rozsądnej i konsekwentnej diety oraz szeroko rozumianego zdrowego stylu życia. Jak kupować suplementy diety? 8 praktycznych porad
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE