>> Szkolna kucharka: najpierw gorące śniadanie.

Grażyna Łowiagin, która prowadzi zajazd z regionalnym jedzeniem na Suwalszczyźnie i karmi dzieciaki z okolicznych szkół: - Najważniejsze jest śniadanie. Podałabym gorące racuchy z jabłkami i słodką śmietanką, naleśniki z twarogiem lub omlet z dobrą szynką. Na obiad przygotowałabym zupę, potem de volaille z piersi kurczaka, żeby w środku było dużo tryskającego masła, do tego kaszę pęczak, dużo fasolki i świeżych warzyw. Kolacja delikatniejsza: do wyboru ryż prażony z jabłkami albo zapiekanki z pieczarkami i do tego gorący mus jabłkowy z sosem czekoladowym lub waniliowym.



>> Szef kuchni: dużo słodkiego.

Aleksander Baron, szef kuchni warszawskiego Solca: - Na śniadanie omlet z trzech jaj i z kozim serem, plus kiełki brokuła. Na obiad, po kilku godzinach na stoku zaproponowałbym bulion na wołowinie z ziołami, do tego pieczonego dorsza, kaszę jaglaną z pestkami dyni, pieczone buraki w miodzie z tymiankiem z olejem lnianym z pierwszego tłoczenia, a na deser pieczone jabłko z owsianą kruszonką i z powrotem na wyciąg. Kolację podałbym lżejszą, np. warzywne szaszłyki z sosem jogurtowym. Nie żałowałbym dzieciakom czegoś słodkiego. Podałbym im ciasto brownie, takie z prawdziwej czekolady i na maśle, bez oleju, z orzechami włoskimi i suszoną śliwką.

>> Dietetyk: osiem szklanek dziennie.

Milena Nosek, dietetyk kliniczny: - Na śniadanie proponuję płatki owsiane na mleku z miodem, pieczywo graham, świeże owoce i warzywa, orzechy włoskie, nasiona słonecznika, pestki dyni, kakao 70 proc. lub potrawy na bazie jaj: omlety z warzywami, naleśniki z pełnoziarnistej mąki z twarogiem. Na obiad: zupy na wywarze warzywnym, z kaszami czy brązowym ryżem, zabielane jogurtem. Na drugie danie: porcja grillowanego mięsa drobiowego lub chudej wołowiny. Mogą być też porcje duszone lub gotowane, do tego kasze, ryż, pełnoziarniste makarony, gotowane ziemniaki, orkisz, koniecznie porcja warzyw surowych bez dodatku cukru i śmietany, oraz porcja warzyw gotowanych. Na kolację coś lekkiego: jogurty naturalne z płatkami zbożowymi, suszone owoce, orzechy, twarożki z warzywami i pieczywem z chudą wędliną, pasty z awokado, soczewicy, ryb i twarogu.

Trzeba pamiętać o płynach - minimum 8 szklanek dziennie, np. herbaty, wody wzbogacanej wapniem i magnezem, świeżych soków, naparów z mięty.