Jarmuż należy do rodziny kapustowatych. Ma karbowane liście, w zależności od odmiany jasno- lub ciemnozielone albo fioletowawe - jeśli są wiotkie i mają żółte plamy, nie kupujcie.

Sezon na jarmuż przypada jesienią; po przymrozkach liście są nawet smaczniejsze, tracą ostry kapuściany smak. Młode listki można jeść na surowo, ze starszych (większych) zawsze musicie wyciąć żyłki, liście trzeba podgotować, poddusić lub podsmażyć.

Pokrójcie jarmuż w grube paski, wrzućcie do wrzącej wody na 5 minut, odcedźcie. Potem chwilę smażcie na maśle, posólcie. Możecie też poddusić pokrojone liście na patelni z masłem i kapką wody (7-10 minut), pod koniec dodając posiekany czosnek i chilli oraz kilka filetów anchois. Ewentualnie można wlać odrobinę śmietanki. Wychodzi świetny sos do makaronu albo dodatek do jajek sadzonych.

Jarmuż dobrze łączy się z rybami, małżami, stekami, usmażonymi białymi kiełbaskami, pieczoną kaczką, chorizo. Pasują do?niego wszelkie orzechy, cieciorka, boczniaki, pomidory, dynia.

Trzymajcie jarmuż w lodówce w foliowym woreczku, góra 3 dni. Możecie go też zamrozić: zblanszujcie liście, przełóżcie do zimnej wody, odciśnijcie, włóżcie do torebki, i?do zamrażalnika.

Dodawajcie jarmuż do zup (np. minestrone, fasolowej), zapiekanek, makaronów, farszu (np.?pierogowego), podawajcie jako dodatek do dań głównych. Możecie nawet wycisnąć z niego sok w sokowirówce i wymieszać z sokiem ananasowym albo buraczanym.

Zróbcie sałatkę z młodych liści. Pokrójcie 350 g jarmużu w paski, wymieszajcie z garścią rodzynek, 3 łyżkami oliwy, 1,5?łyżki octu balsamicznego. Wmasujcie ocet i oliwę w liście - zmiękczycie je. Doprawcie, posypcie posiekanymi pekanami.

Sos do sałatki ze zblanszowanego jarmużu. Wymieszajcie po 3 łyżki masła orzechowego i octu jabłkowego, 1 łyżkę oliwy, 2 łyżeczki miodu, 1,5 łyżeczki sosu sojowego i po 1/2 łyżeczki skórki otartej
z cytryny, startego imbiru i czosnku.

Irlandzkie danie colcannon. Ugotujcie 1 kg ziemniaków. Zblanszujcie 200 g pokrojonego jarmużu. Podgrzejcie 200 ml mleka ze 100 g masła, utrzyjcie z ziemniakami, połączcie z jarmużem i 2 pokrojonymi w piórka dymkami. Posólcie do smaku.

Możecie też zrobić czipsy. Oczyśćcie z żyłek 200 g umytych i osuszonych liści jarmużu, większe pokrójcie na kawałki. Wmasujcie w liście 3 łyżki oliwy i 1?łyżkę octu jabłkowego. Ułóżcie
je na blasze (nie mogą się stykać), pieczcie 15-20 minut w 180°C lub?8?minut w 220°C. Oprószcie solą?morską (fleur de sel).